ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ GRAPHIC DESIGNER ΘΟΔΩΡΗ ΚΟΡΚΟΝΤΖΕΛΟ

ΤHE λocals ∴ OΙ ντόπιοι

Θοδωρής Κορκόντζελος:

«Το design, για εμένα, είναι πρωτίστως τρόπος ζωής, που μετατρέπεται σε ένα ελκυστικό επάγγελμα!»



•Ποιός άνεμος σε έφερε στην πόλη μας μετά από απουσία πολλών χρόνων;

Θ.Κ. Ναύπακτος! H πόλη που λάτρευα από μικρό παιδί, η πόλη που με γοήτευε διαρκώς. Όταν έφυγα για σπουδές στην Αθήνα και ειδικά όταν ξεκίνησα να εργάζομαι ως γραφίστας σε διαφημιστικές εταιρίες, πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μου, είχα τη σκέψη να επιστρέψω, κάποια στιγμή, μόνιμα στον τόπο που μεγάλωσα. Έτσι λοιπόν, 4 χρόνια πριν, μετά από απουσία 20 ετών, πήρα την απόφαση και ο άνεμος της γοητείας με έφερε στην πόλη μας.

•Δώσε μας τρία στοιχεία της πόλης τα οποία σε κάνουν να νιώθεις πως η επιλογή να επιστρέψεις σε αυτήν άξιζε…

Θ.Κ. Πρώτον / Η μαγευτική θέα από το κάστρο!

Δεύτερον / Η διαχρονική ομορφιά του λιμανιού!

Τρίτον / Η θάλασσα!

Και να προσθέσω ένα τέταρτο στοιχείο…

Ο αρμονικός συνδυασμός των τριών παραπάνω στοιχείων!

•Ποιες είναι οι προοπτικές ενός γραφίστα σε μια επαρχιακή πόλη;

Θ.Κ. Εργάστηκα για 12 συνεχόμενα έτη σε διαφημιστικές εταιρίες της Αθήνας, ως Graphic Designer και Art Director, με πελάτες όπως οι Lee, Wrangler, Napapijri, The North face, Wonderbra, Jeep, Citroen, Isuzu, Generali, Μαλαματίνα, Πίτσος, κ.α. κάτω από πιεστικά ωράρια και project deadlines. Με αυτόν τον τρόπο απέκτησα παραστάσεις, εικόνες, έμαθα να είμαι συνεργάσιμος, να δουλεύω κάτω από πίεση για το καλύτερο εικαστικό / δημιουργικό αποτέλεσμα, εξελίχθηκα πολύ στο αντικείμενό μου, απέκτησα πολύ καλή επαγγελματική εμπειρία. Ερχόμενος στην επαρχία, ως freelancer πλέον, πήρα μαζί μου όλα τα παραπάνω εφόδια, αλλά σε καμία περίπτωση δεν συνάντησα τις συνθήκες εργασίας, αλλά και το είδος των project που είχα αναλάβει στην Αθήνα. Οι προοπτικές εξέλιξης λοιπόν ενός γραφίστα σε μια μικρή επαρχιακή πόλη, που μόλις ξεκινάει την επαγγελματική του πορεία δεν είναι οι ίδιες με αυτές των μεγαλουπόλεων. Οφείλει λοιπόν ο γραφίστας τη επαρχίας να “ψαχτεί” πολύ περισσότερο, να διαβάσει βιβλία, να παρακολουθεί σεμινάρια γραφιστικής, να ταξιδεύει στο εξωτερικό, να συναναστρέφεται με αξιόλογα άτομα του κλάδου του, έτσι ώστε να αποκτήσει τα απαραίτητα εφόδια, που θα αυξήσουν τις προοπτικές εξέλιξής του.

•Οι #λοcals της Ναυπάκτου έχουν αισθητική; ή μάλλον από το 1 έως το 5 πόσο κιτς είμαστε και γιατί;

Θ.Κ. Αν κρίνω από το σχεδιασμό και την εικόνα, που βγάζει προς τα έξω, το λογότυπο των #λοcals, δεν είστε καθόλου κιτς. Το λογότυπο μιας εταιρίας, ενός brand, ενός blog σαν το δικό σας, είναι η “βιτρίνα”, ο “καθρέφτης”, όπως πάντα λέω, του περιεχομένου του. Έτσι λοιπόν βλέποντας το λογότυπό σας κρίνω ότι έχει πολύ καλή αισθητική, δημιουργικότητα, οξυδέρκεια, καθαρότητα και απλότητα στο design. Οπότε βρίσκεται σε καλό δρόμο…(γέλια)


Προσωπικά μου λείπει από τη Ναύπακτο ένας “πολυχώρος” κινηματογράφου και τέχνης, όπου θα γινόταν προβολή ταινιών πιο “ψαγμένων” και όχι απαραίτητα “εμπορικών”, ανά τακτά χρονικά διαστήματα.


•Αν σου ανέθεταν μια εξωτερική συνεργασία για την τουριστική προώθηση του Δήμου πως θα τον σκεφτόσουν σε μία αφίσα;

Θ.Κ. Θα το σκεφτόμουν στηριζόμενος στο τέταρτο στοιχείο της απάντησής μου στη δεύτερη ερώτησή σου!

•Ποιό project λείπει από τη Ναύπακτο και θα ήθελες να το δεις να γίνεται;

Θ.Κ. Eίμαι λάτρης του ποιοτικού, παγκόσμιου κινηματογράφου και σκηνοθετών, όπως οι Lars von Trier, Mike Leigh, David Lynch, Jean-Luc Godard, Alejandro González Iñárritu, Federico Fellini, Stanley Kubrick, Jim Jarmusch και άλλων. Για το λόγο αυτό, μου λείπει προσωπικά, από τη Ναύπακτο ένας “πολυχώρος” κινηματογράφου και τέχνης, όπου θα γινόταν προβολή ταινιών πιο “ψαγμένων” και όχι απαραίτητα “εμπορικών”, ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Ταυτόχρονα, ο χώρος αυτός θα λειτουργούσε και ως χώρος εκθέσεων τέχνης, καθώς και σημείο συνάντησης ανθρώπων που αγαπούν την τέχνη, με σκοπό τη συζήτηση και την ανταλλαγή απόψεων / ιδεών.

…η σωστή γραφιστική περιλαμβάνει εξειδικευμένη, σοβαρή δουλειά και όχι “αντιγραφές” και “προχειρότητες“.

•Πως ορίζεται το graphic design σήμερα;

Θ.Κ. Το graphic design, όπως είναι λογικό, εξελίσσεται με το πέρασμα των χρόνων. Σήμερα ορίζεται ως μια εξειδικευμένη δημιουργία, που χρησιμοποιεί τους κώδικες, τις μεθόδους και τα εργαλεία της οπτικής επικοινωνίας, με σκοπό τη σωστή και αποτελεσματική έκφραση και μετάδοση ιδεών, σκέψεων και μηνυμάτων. Αποτελεί, με άλλα λόγια, τον κρίσιμο μεσολαβητή σε οποιαδήποτε περίπτωση είναι απαραίτητη η οπτική επικοινωνία: οικονομία, τέχνη, πολιτική, επιστήμη, τεχνολογία, εκπαίδευση, κ.ά.

Το graphic design το συναντάμε κυριολεκτικά παντού, από τα περιοδικά, τις εφημερίδες, τα βιβλία και κάθε είδους εκδόσεις, μέχρι τις αφίσες, τη διαφήμιση, το διαδίκτυο, τα πολυμέσα, τη σήμανση, την εικονογράφηση, κ.λ.π.

•Το design είναι επάγγελμα ή τρόπος ζωής;

Θ.Κ. Design είναι η αισθητική της πρακτικής μας καθημερινότητας, είναι τρόπος ζωής που γίνεται επάγγελμα, είναι μια σύγχρονη μορφή τέχνης, που ξεκίνησε μετά τη βιομηχανική επανάσταση, πήρε μορφή και έκφραση κυρίως με το κίνημα του Bauhaus. Αντικατοπτρίζει τον τρόπο που εκφράζεσαι, που συνδιαλέγεσαι, που ντύνεσαι, που αντιλαμβάνεσαι την κάθε κατάσταση.

Για να ακολουθήσεις αυτό το επάγγελμα πρέπει να σου αρέσει πραγματικά ο καλλιτεχνικός χώρος, διότι απαιτεί ολοκληρωτική αφοσίωση. Άρα το design, για εμένα, είναι πρωτίστως τρόπος ζωής, που μετατρέπεται σε ένα ελκυστικό επάγγελμα.

•Ενας καλός γραφίστας είναι αυτός που έχει αισθητική ή κάτι άλλο;

Θ.Κ. Σίγουρα η καλή αισθητική είναι ένα από τα βασικά στοιχεία ενός γραφίστα. Για να εξελιχθείς όμως σε έναν καλό γραφίστα δεν αρκεί να έχεις μόνο αισθητική και ταλέντο στη ζωγραφική. Εκτός από καλό χέρι, πρέπει να διαθέτεις οξυδερκές πνεύμα, να διαθέτεις την ικανότητα να σκεφτείς και την πρωταρχική, δημιουργική ιδέα / concept ενός project και όχι να λειτουργείς απλά σαν εκτελεστικό, σχεδιαστικό όργανο της ιδέας κάποιου άλλου. Ακόμα να μπορείς να καταλάβεις τισ σχεδιαστικές “ανάγκες” του πελάτη, να διαθέτεις την ικανότητα να λανσάρεις σωστά το προϊόν και να διακατέχεσαι από ασυγκράτητη φαντασία.

Σημαντικό επίσης είναι να υποστηρίζεις με επιχειρήματα τις δημιουργικές σου ιδέες, ώστε να πείσεις τον πελάτη να τις αγοράσει. Έτσι ένας καλός γραφίστας υπερτερεί έναντι σε έναν απλό γραφίστα, έχοντας περισσότερες επαγγελματικες ευκαιρίες για δουλειά και καταξίωση.

•Θυμάσαι την πρώτη σου αφίσα ή την πρώτη σου δουλειά; Τι ήταν και πως ένιωσες;

Θ.Κ. Θυμάμαι πολύ καλά την πρώτη αφίσα, την οποία μάλιστα σχεδίασα ολόκληρη στο χέρι. Ήταν το 1993 για το Status Club, όπως λεγόταν τότε ( ο γνωστός “Σύψας” που όλοι ξέρουμε ). Σχεδίασα την αφίσα για το χειμερινό opening του club. Μόλις είχα τελειώσει το Λύκειο τότε θυμάμαι και όταν είδα την τελική αφίσα μου τυπωμένη, σε διαφορετικά σημεία της πόλης, ένιωσα πως δημιούργησα κάτι σπουδαίο και “προχωρημένο” για την εποχή, οπότε το γεγονός αυτό με ώθησε ακόμα περισσότερο, στο να σπουδάσω graphic design, που πάντα μου άρεσε.

•Η ενασχόλησή σου με την γραφιστική τι άλλο περιλαμβάνει;

Θ.Κ. Θα μπορούσαμε να συζητάμε πολλή ώρα για το συγκεκριμένο θέμα, με λίγα λόγια όμως θα σου πω τα εξής: Όταν κλιθώ να σχεδιάσω το λογότυπο μιας εταιρίας, για παράδειγμα, το οποίο είναι κομμάτι της γραφιστικής, ο καταναλωτής βλέπει μόνο το τελικό αποτέλεσμα. Έχουν προηγηθεί όμως, μέρες έρευνας και αξιολόγησης, από την πλευρά μου, του λεγόμενου R.E.D. (Research / Evaluation / Design).

Αυτό σημαίνει ότι ο σωστός και σοβαρός σχεδιασμός ενός λογοτύπου, περιλαμβάνει πάρα πολλές ώρες έρευνας του ανταγωνισμού, έρευνα ύφους, γραμματοσειράς, χρωμάτων, τρόπου γραφής, concept, λειτουργικότητας, να είναι user friendly και διαχρονικό. Έφοσον αξιολογήσω όλα αυτά, κατόπιν προχωράω στο επόμενο στάδιο, το σχεδιασμό με μολύβι και χαρτί στην αρχή, μέχρι να καταλήξω στον σχεδιασμό μέσω υπολογιστή, όπου θα δώσω την τελική μορφή στο λογότυπό μου. Καταλαβαίνεις λοιπόν ότι, άν θέλεις να αποκαλείς τον εαυτό σου σωστό graphic designer, οφείλεις να δουλεύεις με τον πρόπο που περιέγραψα πιο πάνω. Γιατί η σωστή γραφιστική περιλαμβάνει εξειδικευμένη, σοβαρή δουλειά και όχι “αντιγραφές” και “προχειρότητες”.

•Αυτήν την περίοδο με τι ασχολείσαι και που μπορούμε να σε βρούμε;

Θ.Κ. Αυτή την περίοδο ασχολούμαι με ένα νέο project, το συνολικό σχεδιασμό της εταιρικής ταυτότητας μιας νεοσύστατης εταιρίας του Ομίλου Κοντομηνά στην Αθήνα, η οποία θα έχει ως αντικείμενό της το Travel Retail.  

Επειδή είμαι λάτρης του λιμανιού της πόλης μας, θα με βρείτε εκεί, στο “δημιουργικό” πατάρι του καταστήματος NEHLYS, δημιουργώντας παράλληλα και τα αγαπημένα μου t-shirts, ζωγραφισμένα όλα στο χέρι και όχι μόνο, για το site μου https://handpaintedcreation.com/. Ευχαριστώ πολύ τους #λοcals για την ευκαιρία που μου έδωσαν, να μοιραστώ μαζί σας λίγες σκέψεις περί γραφιστικής και όχι μόνο.  Keep it simple, keep it λοcal!

Σχετικά άρθρα